Wat is dat toch met die nieuwsbrieven?

Wat is dat toch met die nieuwsbrieven?

Nieuwsbrieven maken: waarom zou je? 

Op Linkedin reageerde ik op de vraag van Gabrielle van Luijk: "Nieuwsbrieven. Minstens 2 nieuwsbrieven ontvang ik per dag. Zodra je iemand de hand hebt geschud lijkt het wel alsof je ook geabonneerd bent op zijn/haar nieuwsbrief. Natuurlijk kun je je heel simpel afmelden, maar als je iemand persoonlijk kent voelt dat toch niet helemaal goed. Ik vraag me af; lezen jullie de nieuwsbrieven die je ontvangt of verwijder je ze direct? (zoals ik)"

 

Mijn antwoord: "Als het niet leuk is - gevraagd of ongevraagd - gaat het weg. En dat zie je bij de 1e paar zinnen al. Ik heb eigenlijk geen nieuwsbrief die ik blijvend wil ontvangen. Daarentegen schrijf ik ze wel voor opdrachtgevers... heb ik weer wat om over na te denken ;)" En dat heb ik gedaan....

 

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet
Dat hoorde ik vroeger regelmatig iemand in mijn directe omgeving roepen. En ja, hoe zit het dan met die nieuwsbrieven die ik schrijf voor een ander?

Als professioneel communicatiemens vind ik dat een nieuwsbrief aan een paar eisen moet voldoen:
- onderhoudend
- interessant
- timing

Onderhoudend: dat valt wel te regelen. Als je schrijfstijl prettig is om te lezen, maw, je maakt er een mooi verhaal van, dan is het al snel onderhoudend. Beeldmateriaal erbij dat er ook echt bij past (dus geen stock die je al in weet-ik-hoeveel andere berichten ook gebruikt ziet worden) maakt het af.

 

Interessant - ken je je doelgroep? Aan wie stuur je die nieuwsbrief? Aan iedereen die je kent? Dan zal een heel specifiek thema niet iedereen aanspreken. Als ik schrijf over pneumatische aansturing bij een zelfreinigend openbaar toilet, dan zullen mijn vriendinnen dit niet erg boeiend vinden. (hoewel, dat zelfreinigende…) Maar goed, als je alleen maar wilt vertellen over ikke ikke ikke, dan is de kans groot dat de ander zich niet aangesproken voelt. (zie voorbeeld 1 hoe het wel kan werken)

 

Timing - er wordt veel onderzoek gedaan om erachter te komen op welk moment van welke dag je het beste je mailing kunt versturen. De meeste stemmen gaan voor zo vroeg mogelijk op de dag, zodat je bovenin de mailbox zit. De dag is afhankelijk of je publiek zakelijk of particulier is. De laatste doelgroep is in het weekend beter te bereiken. Volgens mij is het is ook een kwestie van geluk hebben dat iemand jouw nieuws leest op het moment dat hij/zij op zoek is naar iets waar jij iets over te melden hebt. (zie voorbeeld 2)

 

Om terug te komen op de vraag van Gabrielle: Ik lees jouw nieuwsbrief als:

  •  je daadwerkelijk nieuws heb. Zo'n ding heet niet voor niets nieuwsbrief. Als dat maar eens per jaar is, dan is dat prima (zie weer voorbeeld 1). Wellicht val je dan meer op dan dat je me wekelijks spamt!!
  • je echt iets gratis weg te geven hebt, zonder een tegenprestatie te verwachten. Net doen alsof je iets gratis weggeeft werkt niet (het is gratis, maar je moet je wel aanmelden. Maar als je echt wat wilt weten, dan moet je inschrijven en betalen…) Dus als je aandacht wilt met 'gratis' geef dan ook gewoon wat weg. Doe 's gek. Gewoon, zonder tegensprestatie te verwachten.
  • je me weet te verrassen door iets te melden dat mij bezighoudt.

 

Voorbeeld 1
Voor Kamphorst Administraties verzorgde ik een nieuwsbrief in tekst en beeld. Ze hadden echt iets te melden, nl dat Kamphorst nr3 in de zaak kwam! Leuk en handig voor de klanten om te weten, want zij krijgen straks een andere Kamphorst aan de telefoon. Fijn om te vertellen, want de klantenstop kan opgeheven worden. En wat denk je: een uur na het verzenden kwam de eerste reactie voor een nieuwe klant. Deze nieuwsbrief heeft dus direct en concreet rendement gehad!

 

Voorbeeld 2
Zelf was ik ooit onderwerp in een nieuwsbrief, omdat ik op een avond van de sponsors van de voetbal wat zou gaan vertellen over online communicatie. Een van de ontvangers was op zoek naar een communicatiemens en greep direct de telefoon na het lezen van dit bericht. Dat is nu drie jaren geleden en ik werk nog steeds voor dit bedrijf!

 

Mijn advies en conclusie
Er zijn heel veel andere theorieën waarom je wel een nieuwsbrief of e-zines moet verzenden, waarom je het mailbestand zo groot mogelijk moet zien te krijgen (o.a. door die zogenaamde gratis acties). Daar wil ik niets op afdoen. Als je daarin gelooft en je hebt er plezier in, dan moet je dat gewoon doen. Maar als je het niet hoeft te hebben van schieten met hagel in de grote brede doelgroep die 'iedereen' heet, dan zou ik mijn krachten sparen en wat gerichter aan het werk gaan om je doelgroep te bereiken. Je mag me vragen om hierover met je mee te denken en/of het voor je uit te voeren; ik beloof je dat ik je geen nieuwsbrief ga sturen!! 

Op zoek naar een miljoenenpubliek?
"Ik haal je even door Google"

Related Posts