Dat begrijpt toch iedereen?
Je wilt begrijpelijk schrijven voor een zo groot mogelijke groep lezers. Dan roepen we al snel 'taalniveau B1, want dat begrijpt iedereen wel.' Maar is dat ook zo?
Je wilt begrijpelijk schrijven voor een zo groot mogelijke groep lezers. Dan roepen we al snel 'taalniveau B1, want dat begrijpt iedereen wel.' Maar is dat ook zo?
We kunnen er heel ingewikkeld over doen.
Op A2-niveau schrijven is schrijven zonder bullshit.
De kern blijft over.
Makkelijk toch?
Begint ze een blogtekst met een cliché? Ja, want het is een waarheid als een koe. Een goede tekst vraagt om een goede voorbereiding. Als je niet weet waarom je schrijft, lukt het niet om doelgericht te schrijven.
“Wat een leuk stukje.”
Fijn compliment, dank je wel. Ik weet wat je bedoelt.
Maar pardon … stukje??
Ik schrijf per strekkende meter
Maar nu zijn twee woorden genoeg
Ik ging naar een cursus Creatief Schrijven voor wat nascholing, en ik leerde een Youpie schrijven: een column a la Youp van 't Hek.
Complot
Dus de godfather van de supermarktmaffia Marc Jansen maakt zich grote zorgen om de miljoenen mensen die geen eten krijgen deze kerst. Wat is het toch een schat.
Geen eten. Daar hebben wel meer mensen last van in de wereld. Maar daar horen we Marcje verder nooit over. Maar nu boze boeren zijn bankrekening dreigen te blokkeren, raakt hij in paniek. Hij schreef ze een mooie brief waar hij erg zijn best op had gedaan, en wat denk je? Hij kreeg niet eens antwoord! Beter had hij zijn brief zwartgelakt.
Je maakt zelf je website en plukt zo links en rechts wat foto's van het internet. Mooier kun je ze zelf niet maken, denk je nog. En gratis is niet duur, dus dat komt ook lekker uit. Tot op een dag ….. je post krijgt van Permission Machine of Getty Images of een van hun collega's.
Oeps, en dan ligt opeens je website er uit. Dat kan gebeuren. Hoe dat kan, ik heb werkelijk geen idee. Ik piep een keer en dan is er altijd een techneut die het probleem voor mij oplost. Geen zin om verder te lezen? Moraal van dit verhaal: zorg dan dat je ook zo'n techneut bij de hand hebt. Scheelt bergen werk, stress en geld.
Een filmpje met jouw product dat miljoenen keren bekeken is en duizenden keren is gedeeld. De al-dan-niet-natte droom van iedere ondernemer. Met 1 berichtje hielp ik Urilift aan een miljoenenpubliek!
Op Linkedin reageerde ik op de vraag van Gabrielle van Luijk: "Nieuwsbrieven. Minstens 2 nieuwsbrieven ontvang ik per dag. Zodra je iemand de hand hebt geschud lijkt het wel alsof je ook geabonneerd bent op zijn/haar nieuwsbrief. Natuurlijk kun je je heel simpel afmelden, maar als je iemand persoonlijk kent voelt dat toch niet helemaal goed. Ik vraag me af; lezen jullie de nieuwsbrieven die je ontvangt of verwijder je ze direct? (zoals ik)"
Mijn antwoord: "Als het niet leuk is - gevraagd of ongevraagd - gaat het weg. En dat zie je bij de 1e paar zinnen al. Ik heb eigenlijk geen nieuwsbrief die ik blijvend wil ontvangen. Daarentegen schrijf ik ze wel voor opdrachtgevers... heb ik weer wat om over na te denken ;)" En dat heb ik gedaan....
"Ik heb je wel even door Google gehaald", sprak de interviewster achteloos. Daar maak ik me weinig zorgen over. Omdat ik zelf veel op internet plaats, is de kans groot dat zij heeft gezien wat ik er zelf heb opgezet, via social media, op mijn site of op site van projecten of verenigingen waar ik bij betrokken ben.
Hoe zit dat bij jou? Weet jij wat je gesprekspartner aantreft als hij of zij jou 'even door Google haalt'?
Doe dan wat aan de vindbaarheid van je website! Je kunt de vindbaarheid in Google al beïnvloeden met relatief eenvoudige aanpassingen!
Wilma Kleiboer
De Vecht (Terwolde)
T 06 33 8000 27
KvK Centraal Gelderland 09192818
BTW id NL001381699B85
Privacyverklaring en cookiebeleid